Een 3 dagen proefrijden

Door Appie Heijn op maandag 5 september 2016 09:26 - Reacties (31)
Categorie: -, Views: 6.912

Bij deze een post mbt mijn ervaring met de BMW i3 94Ah (33kWh)
https://tweakers.net/ext/f/T71wrpQML1f3MJrUlb6csKmw/full.jpg

i3 proefrijden
Woensdagmiddag 31-08 de i3 bij BMW Martinistad opgehaald, ik wist totaal niet wat voor uitvoering het zou worden, alleen dat het de hardcore = EV zou zijn. Geen range extender, simpelweg omdat ik range anxiety wil ervaren wat dit met mijn werkdag doet. In eerste instantie zou ik hem de dag erna(koopavond) weer terug brengen, echter kwam er nog een afspraak bij 18.00 in Heerenveen. En erna nog even in mijn woonplaats. Vrijdagochtend was ook geen probleem qua inleveren. Erg netjes d:)b De product genius heeft mijn telefoonnummer even gekoppeld aan een gratis fastned account. En een ecopal druppel kon ik voor de overige paaltjes gebruiken. Op weg naar huis voor de fun even een fastned lader getest om zeker te weten dat het goed zou gaan de volgende dag.

De i3, rijden, functionaliteit
In de avond flink lopen spelen met i3, wat een waanzinnige acceleratie, 0-80kmu en ook de tussenacceleratie in dat gebied zijn bij het bizarre af. Flinke jonge die je bij gaat houden. En aangezien ik zelf nog een 5-serie station prive rijdt durf ik wel te zeggen dat hij ook als een BMW rijdt. Dynamisch lijkt mij een passende omschrijving.
De stilte in de auto was voor mij echt bizar te noemen, alleen op de achtergrond hoor je af en toe de electromotor of generator als je vol accelereert of de-accelereert.
Het interieur is echt een pareltje met name het materiaalgebruik. Ik had de versie met lichtgrijze wol met oranje leren accenten en een mooi stukje licht hout over het dashboard heen. BMW heeft dit stukje van de auto ook zeer goed begrepen, het rechtvaardigt naar mijn mening ook een klein beetje de toch wel behoorlijk te noemen aanschafprijs van rond de 40k. De auto kent 3 instellingen:
  • Comfort is de standaard stand, de auto is bloedsnel en reageert naar mijn mening zelfs af en toe zenuwachtig op het "gas"
  • Eco Pro is de volgende stand, deze zorgt voor een wat rustigere afgifte van het acceleratievermogen. Dit is de stand welke ik het meest gebruikt heb.
  • Eco Pro+ is echt op z'n zuinigst, vmax 90kmu, geen airco of verwarming en langzaam acceleren. Even getest, daarna niet meer gebruikt, wellicht handig in geval van nood
Enkele zaken welke ik opvallend wil noemen.
  • +De stoelen zitten zeer voortreffelijk, ook na 600km gereden te hebben. Opvallend omdat ik met de Ergo seats in mijn golf erg verwend ben met alle verstel/massage mogelijkheden. De stoel kan alleen in lengeterichting/hoek leuning/hoogte versteld worden.
  • +De navi is zeer duidelijk en geavanceerd, bij een rit verder dan de huidige actieradius komt hij met een laadvoorstel. Deze kun je dan heel simpel als tussenbestemming instellen. Zelfs kun je laadpunt bewaking aanzetten zodat je een melding krijg wanneer de laadpaal bezet is of buiten dienst is geraakt. Ook de ecoroutes zijn goed te noemen, geen waanzinnige praktijken zoals tomtom wel eens kan doen bij het kiezen van de kortste ipv snelste route. Maar echt logische route alternatieven met daarbij de extra tijd en/of km. En een percentage wat het met de actieradius doet.
  • +Range indicator is zeer nauwkeurig, hij gebruikt navi gegevens om deze accurater te maken. Stel je hebt geen bestemming ingesteld, range is bijvoorbeeld 150km. Nu stel je een bestemming in, wanneer deze grotendeels over snelwegen te bereiken is kan het best zijn dat de indicator naar 130km springt zonder dat je nog maar een meter gereden hebt.
  • +Ruimte in het interieur, ik kan achter mijzelf zitten. Iets wat in een 3-serie niet lukt bijvoorbeeld.
  • +Kofferbakje is niet enorm maar ook zeker niet heel klein te noemen. Zeker met het handigheidje dat je de achterbank 90gr rechtop kan zetten zodat je een vierkante kofferbak krijgt.
  • +Zeer goede carkit, wellicht speelt ook het ontbreken van motorgeluid mee.
  • +/- Standaard stereo, niet verkeerd qua geluid maar het houdt niet over. De installatie van mijn Golf Highline klinkt 3-4x beter. Harman Kardon is een (dure) optie.
  • +/- laadaansluiting liever in de grill, zit nu op bijrijderskant achter
  • +/- men zou moeten verplichten dat er noodhamers achterin geplaatst moeten worden. In geval van nood kun je alleen maar uitstappen door eerst de voorportieren te openen. Die zullen maar eens door een aardewal of ander voertuig geblokkeerd zijn.
  • -Gordelhoogte, niet verstelbaar helaas, iets aan de lage kant met mijn lengte.
  • -Geen enkel gekoeld vakje voor wat drinken of etenswaren.
Uiterlijk
Het uiterlijk, tja wat moet je daarvan zeggen, laten we het bij "ieder z'n eigen smaak" houden. Persoonlijk, de voorkant best leuk, vooral met de led koplampen. Zijkant echt lelijk, zeker omdat de witte kleur die rare knik wel erg goed zichtbaar maakt. Achterkant mwah mwah.

De rit zelf
Er stond een leuk ritje voor de boeg
Start: Drachten-->Leeuwarden-->Hilversum-->Breda-->Groningen-->Heerenveen-->Drachten
+/- 610KM en op elke bestemming circa 1 uur aanwezig.

Normaal rij ik 08.00 van huis om de files wat te vermijden. Nu maar 07.30 vertrokken omdat ik vermoede toch wel ruime een extra uur nodig te hebben voor het snelladen. Uiteraard had ik de snelladers al even opgezocht en ook in Leeuwarden, Breda en Groningen bleken geschikte 11kW laders te staan op locaties niet ver van mijn standaard parkeerplekjes. Deze had ik niet in mijn range berekening opgenomen omdat ik verwachte niet veel km'ers te kunnen laden in de korte tijd dat ik parkeer.
De dag begon goed, frisjes, de auto had ik ingesteld op vertrek 07.00, accupakket en interieur wordt op temperatuur gebracht. Vreemd genoeg bleven de spiegels wel beslagen, dmv de achteruitverwarming werd het ook niet geactiveerd. Zal wel onkunde van mij zijn :) Ik kwam er ook achter dat ik alleen gistermiddag/avond al 105km gereden had. In de nacht heb ik hem via de stopcontactlader naar 100% geladen.

Ipv de 100km N31 te pakken heb ik de iets kortere weg genomen met hoofdzakelijk 80km wegen, hier kwam de navi zelf mee. Reistijd werd 5 minuten langer. Hoofdzakelijk in de Eco Pro stand gereden, Bij vertrek was de actieradius 216km(100% geladen) bij aankomst in leeuwarden miste er ongeveer 12% maar de actieradius was gestegen naar 236km terwijl ik juist 30km had gereden. Zo zie je maar weer wat vmax met de actieradius doet.
Toen parkeren op de van te voren uitgezochte locatie. Een rode ring op de laadpaal voorspelde weinig goeds en die voorspelling kwam aardig uit. Geen enkele reactie op de druppel. Ivm de vele wegwerkzaamheden in de stad ervoor gekozen om het laden te laten voor wat het is ivm tijdsdruk (moet 12.30 in breda zijn).

08.30 aankomst in leeuwarden, 09.25 zat ik weer in de auto ri hilversum. Ritje van 146km, de boordcomputer gaf echter meteen een aangepaste actieradius van 142km aan, terwijl ik met 236 gestopt was. Dit komt door de compensatie van de vmax op de snelweg. Erg handig. Ik had zelf al beslist dat ik bij de fastned aan de a27(eemnes) wilde tanken. Aan beide kanten op en afritten vlakbij dus het feit dat de snellader eigenlijk aan de verkeerde kant van de a27 zat deed er niet echt toe. De snellader zou 135km vanaf vertrektpunt Leeuwarden liggen. Kortom binnen de 142km actieradius. Door de relatief hoge vmax van 130 was ik genoodzaakt om de laatste 5-10 km de vamax naar 110 te verlagen zodat ik een buffer van 5 km zou overhouden. Uiteindelijk had ik bij de snellader nog 4KM! over. Van enige vorm van stress is geen enkele sprake geweest omdat de actieradius erg nauwkeurig is en zeer makkelijk bij te stellen is dmv verlagen vmax.

Het laden bij fastned:
Aanvang 3%(10:48)
Handmatig afgebroken bij 92%(in principe was 80% het meest tijdefficient geweest maar hield de laadstatus even niet in de gaten), dit was 11:26. 28,23kWh geladen in 38 minuten, erg netjes.

Ivm tijdsdruk maar beslist om rechstreeks door te karren naar Breda ipv tussenstop Hilversum. Geen probleem, ik pak Hilversum op de terugweg wel. Tussen 13.00-14.30 kan ik mijn werk niet op lokatie uitvoeren ivm pauzes van werknemers. Dat is de tijd dat ik moet rijden(liefst ri huis ipv meer naar het zuiden). 12.30 aangekomen aangekomen na een rit van circa 100km, heb nog 60km over.
Ook de laadpaal in Breda werkte niet zoals het hoort. "netvermogen te laag, laden niet mogelijk" laadsnelheid in menu op gemiddeld gezet, in 30-40 minuten is er toch wat bijgeladen vermoed ik, volgens BC, 11KM, wat 72km maakt.

Rond 13:50 stond ik bij de volgende fastned blommendael te meerkerk. Hier van 14% naar 82% geladen, 21,57kWh in 28 minuten.

Bestemming hilversum ingesteld(hier zijn geen +11KW laders in de buurt van bestemming helaas) actieradius 82% 145km.

De beslissing maar gemaakt om groningen te skippen en semi direct van hilversum naar heerenveen te rijden. Even een bakkie bij schoonouders in Sneek doen. Maar eerst nog maar even snelladen(3e keer) dit keer geen Fastned maar Allego, net na de ketelbrug, Texaco de abt. Omdat ik qua range lekker safe zat, ook wat boven de 130 gereden, het was lekker rustig. Uiteindelijk met 11% aan de allego 50KW lader, geladen tot 86% in 31 minuten a 23,79 kWh, deze lader moet per tijdseenheid betaald worden itt fastned wat per kWh afgerekend wordt. De plaatsing is ook iets minder, uiteindelijk auto achteruit ingeparkeerd. Voor de frontladers uiteraard geen issue.

Met vmax 110 naar sneek, actieradius een 150km op 85%. In principe toereikend voor sneek-->heerenveen-->drachten. Snel een bak koffie, even een korte demorit en door naar heerenveen. Om op tijd te komen toch het gas weer dieper ingetrapt dan je eigenlijk zou willen mbt actieradius, meeting gehad, en snel even ri abe lenstra stadion waar ook een allego snellader is, 27% aanvang laden, op 50% gestopt wat 9,5 minuut duurde, 6,91kWh. Ik had nog gemakkelijk drachten kunnen halen zonder hier te laden echter had ik al de verwachting dat er wel wat gegadigden zouden zijn welke even wilden meerijden in de i3, dat er dan een waarschuwing staat mbt range doet niet veel positiefs.

Als een groene raket ri drachten, daar nog even een demoritje gedaan. En uiteindelijk met nog 13 km actieradius aan de 230V thuis gezet rond 23.30, volgens BC zou het tot 12:15 duren om hem vol te laden. 09.15 zat ie echter al boven de 75%,

Met vmax 110 naar groningen, auto gereden zoals je hem hoort te rijden, niet als een bezetene optrekken en volledig remloos gereden om zoveel mogelijk te regenereren. 14,7 kWh/100km wat volgens mij best netjes is.

In de boordcomputer was het volgende af te lezen:
vertrokken 07:24
reistijd: 7:25
afstand: 614km
verbruik 17,7kWh/100km
snelheid 85,3kmu
*ik heb hem bijna niet zoals een EV gereden maar meer zoals ik mijn Golf ook rijdt. Dan moet ik eerlijk toegeven dat ik best onder de indruk ben. Erg veel getest, heel weinig km'ers lager dan vmax gereden. Dus 130 ook gewoon 130 rijden.

Diesel vs EV
De golf doet 6,5L/100km a §1,15/L(op dit moment)
17,7kWh kost circa §0,19 per kWh.(abo fastned a 24 eur pm)

6,5x1,15= §7,50
17,7x0,19= §3,40

Ruim de helft goedkoper even puur naar brandstof kosten kijkende. Ik acht 15-16kWh/100km zeer goed mogelijk bij een iets meer aan EV aangepaste rijstijl.

Voor de geinteresseerden,stroomverbruik:
bij 50kmu 9,9kWh/100km
bij 110kmu 15,4kWh/100km
bij 120kmu 21,3kWh/100km
bij 130kmu 23,3kWh/100km
*Weersomstandigheden niet meegenomen.

Persoonlijke conclusie
Het is mij zeer goed bevallen, van range anxiety heb ik geen last gehad. De actieradius meter is echt goed te vertrouwen.
Ik ga een financieel overzicht opstellen voor de moederonderneming. Ik probeer de high voltage edition los te peuteren, mocht dit niet lukken dan de voltage edition met wat losse opties.
Ik miste op deze demoauto, een gekoeld vakje voor etenswaren, de adaptieve cruise+lane assist en parkeersensoren voor. Alleen een gekoeld vakje wordt lastig. Rest is optioneel te leveren. Ik wil een donkere kleur om de lelijke zijkant enigszins te verbloemen, met de (high) voltage edition is dit prima te doen. Ik denk dat de i3 een goede match is voor mij, ik wil niet te veel inleveren qua mobiliteit en comfort omdat ik minimaal 2 dagen per week lange ritten heb. Een leaf/zoe durf ik qua comfort net niet aan, met name de stoelen in de zoe vielen mij tegen(in de showroom al). Daarbij vindt ik ze qua uiterlijk ook iets minder mooi dan de i3(en dat is al geen schoonheidsplaatje ;) ) Prijstechnisch denk ik een goede middenweg tussen leaf/zoe en tesla. De E-Golf zal denk ik ook rondt de i3 zitten.
100% EV rijden is cool, hip en ontspannend naar mijn mening. Het enige probleempje is de caravan, daar hebben we onze prive auto nog voor nodig.
Dat hele laden is voor mij geen enkele issue, ik kan de tijd nuttig invullen met wat laptopwerk. Verder heb ik de luxe dat ik nagenoeg geen vaste tijden heb om ergens te zijn, alleen 13.00-14.30 is even lastig. Bij laat thuiskomen en vroeg vertrekken kom ik qua laden in de knoei. Iets wat de accu volledig op kan laden binnen 6-7 uur is toch wel een MUST voor mij persoonlijk.

gallery: Appie Heijn
Voor meer foto's
:D wtf is dit een lang verhaal geworden

Reacties


Door Tweakers user walteij, maandag 5 september 2016 09:49

Een gekoeld vakje voor etenswaren kost weer extra stroom en dat is zeer waarschijnlijk de reden dat deze niet is toegevoegd.
Goed om te lezen dat de actieradius zo precies wordt weergegeven, hoewel ik toch wel zenuwachtig zou worden met nog maar 4 km actieradius...
Mooi dat je dus een hele dag (en flink wat afstand) hebt afgelegd in de i3. Maar hoeveel tijd was je nu in het total kwijt aan laden op de dag?
In jouw geval is dit geen verloren tijd, omdat je (zoals je zelf al schrijft) op je laptop wat werk kunt uitvoeren, maar voor anderen kan dat toch wel eens een dealbreaker zijn.

Door Tweakers user Appie Heijn, maandag 5 september 2016 10:03

@gekoeld vakje zou in principe alleen "aan" staan wanneer airco ingeschakeld is en de afsluiter geopend is. Althans zo werkt het bij de meeste auto's. Of dit meetbaar verschil maakt betwijfel ik.

Het gekke was dat ik niet zenuwachtig werd, dat verbaasde mij zelf ook, door gewoon gedurende rit je actieradius even naast de af te leggen afstand tot aan snellader te leggen kun je goed anticiperen door bijvoorbeeld de modus en/of je snelheid iets aan te passen zodat je 5-10km "over" hebt.

Ik ben 07.30 weg gereden, was 18.00 in Heerenveen. Ik heb in totaal 38+28+31+10= 107 minuten aan de snellader gestaan. Bij het functioneren van de laadpalen op mijn parkeerlocaties in de steden en efficiŽnter(is eerder stoppen bij 80%) laden had ik dit kunnen reduceren tot 70-80 minuten, en indien geen enkele tijdsrestrictie had ik de snelheid verlaagt naar 110kmu max, dan was 2x 30 minuten snelladen ook voldoende geweest. Echter "het is zoals het is", mijn lokaties wisselen per 3 maanden en ook de kilometrages wisselen dus, dit was een vrij extreme test omdat die zo'n beetje de max is wat ik naast mijn werkzaamheden aan KM kan rijden op een dag.

Ik zou ook echt willen aanraden voor ťťn ieder die twijfelt of een EV iets is voor hem/haar, probeer hem een dag mee te nemen, dat is de enige manier om tot een eerlijk oordeel te komen.

Door Tweakers user RobinHood, maandag 5 september 2016 10:07

Leuk geschreven

Maar...

Een gekoeld vakje....

En ik maar denken dat The Clash een grapje maakten toen ze zongen "a car in a fridge, a fridge in a car" :+

Die range zou voor mij echt een probleem zijn, het komt toch wel regelmatig voor, eens in de maand zeker, dat ik 300km, of meer, moet rijden op een dag, en ik krijg het altijd voor elkaar om op een plek te komen waar voor de deur in ieder geval geen oplaadpaal is, En ik heb heel weinig zin om een uur eerder te vertrekken zodat ik kan "tanken" onderweg, kan ik net zo goed de trein pakken :X

En dan heb ik nog het probleem dat ik altijd met de auto op vakantie ga, dat wordt natuurlijk een heel avontuur in onze buurlanden waar elektrisch rijden echt veel minder algemeen is, zeker in de buitengebieden. Heb in Duitsland nog geen enkele Tesla gezien, en heb ook nog geen enkele laadpaal gezien.

Het is vast de toekomst, maar, de range moet echt groter worden, en het oplaadnet fijnmaziger + sneller, maar dat vind het stroomnet weer niet zo leuk.

Door Bram van den Berg, maandag 5 september 2016 10:28

Goed verhaal. voor iedereen die erover nadenkt om zakelijk elektrisch te gaan rijden is dit goede info.

Wat mij opviel is dat op 230 V het best lang duurt om de accu op 100% te krijgen. En ik zou best veel rangestress krijgen als er palen op rood staan. Zeker als je merkt dat er steeds meer mensen op stroom gaan rijden, de elektrische parkeerplaatsen bij ons zijn al 95% van de tijd in gebruik.


Ook zie ik problemen met vakanties. 1500KM naar zuid frankrijk (met airco) wordt een uitdaging.

ik denk dat we er niet onder uitkomen dat we over 20 jaar geen benzine / diesel meer gebruiken. het is nu aan de fabrikanten en overheid om ervoor te zorgen dat dit stressvrij gaat gebeuren.

Door Tweakers user Appie Heijn, maandag 5 september 2016 10:45

Thanks!
Hehe ja het is ook bijna van de zotte dat je dat soort dingen mist maar toch.

Snelladen gaat echt heel erg snel, ik rij met de golf tussen 600-700 km op een tank dus ook daar bijna dagelijks tanken. Ik heb het laatst eens bijgehouden. Al met al was ik 12 minuten aan het tanken+afrekenen. Meest efficiŽnte manier van snelladen, 20-->80% is 25-30 minuten. Dat scheelt niet eens zo heel erg veel. En je komt met 1x onderweg laden toch 350-400km ver. Dus bij de klant even laden is leuk voor het oog maar zolang je er niet langer dan 3-4 uur verblijft is naar mijn mening alles onder de 11KW niet de moeite, 11KW laadt ongeveer een km actieradius per minuut.

Idd de trein zou ook een optie kunnen zijn, alleen de trein maakt mij een stuk afhankelijker, wel zou ik makkelijk werkzaamheden kunnen doen welke ik normaal gesproken thuis(werken) zou moeten doen.

In Duitsland kun je prima laden hoor.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Ik heb net voor de gein even een route naar berlijn gedaan, met 30+30+15 minuten laden ben ik er. Voor mij aanvaardbaar, met jonge(<4jr) kinderen ook prima te doen, aangezien die vaak toch wel even eruit willen en/of moeten plassen.

Dan wordt het geen 5,5 uur maar ruim 6,5 uur. Persoonlijk vindt ik dat tegen de baten opwegen. Het kost namelijk bijna niets meer in vergelijking met diesel.

Uiteraard kan het altijd beter. Die laadpalen die nu voornamelijk in de steden aanwezig zijn is leuk voor de PEHV's met relatief kleine accu's. Voor EV denk ik dat 11KW een stuk wenselijker is voor mensen welke 2-3 uurtjes te winkelen gaan.

De range van de i3 60Ah is praktisch 100km, deze 94Ah gaat ruime over de 200km. Dat was voor mij ook de reden om hem te testen. Alleen Tesla doet het wat dat betreft beter.

Door Tweakers user Appie Heijn, maandag 5 september 2016 10:52

Wederom thanks :)

230V laden duurt idd vrij lang, dat komt omdat hij echt max 3,6KW(=16A) laadt, dit moet in principe in geen enkel huis een probleem zijn. Wellicht dat hij bij mij nog lager lade omdat de WCD achter in de garage zit, 15 meter vanaf de meterkast. Vanaf daar weer een enkel verlengsnoer van 15M en daaraan de "noodlader" van BMW. Een laadpaal in je buurt(moet ie niet altijd bezet zijn) of liefst op eigen terrein is eigenlijk toch wel een must om financieel en praktisch gewin te hebben.

De meeste laadpalen zijn voor mij niet interessant omdat ze lager dan 11KW laden, daarvoor sta ik er te kort, dus ik ben dan ook redelijk gekluisterd aan de eenzame snelladers langs de snelweg. 1500km naar frankrijk wordt idd wel een hele uitdaging, daarvoor heeft BMW en ook Nissan een omruilservice, je krijgt dan een heel behoorlijke auto 3 weken lang mee voor vakantie. Wij rijden met vakantie vaak ook in 2 dagen ivm kind, 1x 600km en 1x 500km op de dag erna zou nog wel gaan denk ik, extra tijd voor laden per dag is dan ruime een uur. Maar om nou veel meer dan 600km per dag af te leggen zie ik niet echt zitten met een gezin.

Door Tweakers user Pat911, maandag 5 september 2016 14:11

Mooi geschreven recensie. Van de kleinere e-Auto's vind ik dit wel de meest interessante. Ik ben zelf (nog) niet op zoek, maar altijd fijn om bij te blijven.

Je schreef: "Het enige probleempje is de caravan, daar hebben we onze prive auto nog voor nodig." - precies de reden waarom ik er geen wil. Ook rij ik regelmatig met een aanhanger rond (tuinafval, vrienden helpen met verhuizen etc - gelukkig niet dagelijks, maar toch al gauw 2 a 3 keer per maand). Omruilservice is leuk voor de vakantie (hoewel 3 weken aan de korte kant is) en bij even een weekendje weg met de caravan moet je ook een beroep gaan doen op vrienden of iets huren (duur).

Zodra mijn vriendin een nieuwe lease-auto mag uitzoeken moet ze er maar 1 nemen die de caravan kan trekken. Dan kan ik mijn privťwagen inruilen op een e-Auto.

Door Tweakers user RoofTurkey, maandag 5 september 2016 14:16

Mooi om te lezen zo over de i3. Af en toe kom ik er eentje tegen, maar ik heb nooit van iemand gehoord hoe die nu eigenlijk een beetje in gebruik is.
Bram van den Berg schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:28:
Goed verhaal. voor iedereen die erover nadenkt om zakelijk elektrisch te gaan rijden is dit goede info.

Wat mij opviel is dat op 230 V het best lang duurt om de accu op 100% te krijgen. En ik zou best veel rangestress krijgen als er palen op rood staan. Zeker als je merkt dat er steeds meer mensen op stroom gaan rijden, de elektrische parkeerplaatsen bij ons zijn al 95% van de tijd in gebruik.


Ook zie ik problemen met vakanties. 1500KM naar zuid frankrijk (met airco) wordt een uitdaging.

ik denk dat we er niet onder uitkomen dat we over 20 jaar geen benzine / diesel meer gebruiken. het is nu aan de fabrikanten en overheid om ervoor te zorgen dat dit stressvrij gaat gebeuren.
Elektrisch op vakantie (naar Zuid-Frankrijk/Noord-ItaliŽ) is eigenlijk geen probleem, de tijd die je extra kwijt bent aan het laden voelt verwaarloosbaar aan tov de lange rit en het comfort van elektrisch rijden maakt ook een lange rit een stuk rustiger. Dit is trouwens gebaseerd op ervaring met een Model S icm de Superchargers.

In de winter is het alleen een ander verhaal, veel wintersportgebieden in Frankrijk/Oostenrijk en omgeving hebben weinig tot geen fatsoenlijke laadmogelijkheden ťn in de winter is de actieradius ook dik 30% kleiner, combineer dat dan nog met hoogteverschillen en dan is je bereik zo van 400km naar 200km geholpen. Een EV voor een weekje ruilen met een collega zijn/haar auto is alleen niet echt een probleem nu ze nog zo speciaal en futuristisch zijn :+ .
Pat911 schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:11:
Mooi geschreven recensie. Van de kleinere e-Auto's vind ik dit wel de meest interessante. Ik ben zelf (nog) niet op zoek, maar altijd fijn om bij te blijven.

Je schreef: "Het enige probleempje is de caravan, daar hebben we onze prive auto nog voor nodig." - precies de reden waarom ik er geen wil. Ook rij ik regelmatig met een aanhanger rond (tuinafval, vrienden helpen met verhuizen etc - gelukkig niet dagelijks, maar toch al gauw 2 a 3 keer per maand). Omruilservice is leuk voor de vakantie (hoewel 3 weken aan de korte kant is) en bij even een weekendje weg met de caravan moet je ook een beroep gaan doen op vrienden of iets huren (duur).

Zodra mijn vriendin een nieuwe lease-auto mag uitzoeken moet ze er maar 1 nemen die de caravan kan trekken. Dan kan ik mijn privťwagen inruilen op een e-Auto.
EVs zijn juist meer geschikt om iets te trekken door het direct beschikbare koppel. Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar er zijn genoeg video's te vinden op YouTube (bijvoorbeeld van een Model X met Alfa 4C achterop die een drag race doen tegen een Alfa 4C) die laten zien dat de aandrijving echt niet de limiterende factor daarin is. Misschien dat de constructie van een i3 het niet toelaat, maar dat durf ik zo niet te zeggen.

[Reactie gewijzigd op maandag 5 september 2016 14:26]


Door Tweakers user FlyEragon, maandag 5 september 2016 16:37

walteij schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:49:
Een gekoeld vakje voor etenswaren kost weer extra stroom en dat is zeer waarschijnlijk de reden dat deze niet is toegevoegd.
Als je ziet wat een groot formaat koelkast verbruikt, dan is een klein koelboxje eigenlijk een minimale belasting op de accu. Met een beetje slimme sw zou dat wel een reŽle optie zijn. Alleen als het bijvoorbeeld aan de lader hangt, alsvast koelbox koelen. En onderweg alleen op temperatuur houden.

Door Tweakers user SinergyX, maandag 5 september 2016 17:03

28,23kWh geladen in 38 minuten
Dat is toch erg netjes :)

Ik heb zelf een dagje de leaf gereden (nouja, paar uurtjes, aangezien ik redelijk snel actieradius flink naar beneden haalde), het blijft ergens wel bizar om te rijden. Continue koppel, geen geluid, ergens best wel beetje spooky. En zoals je ook zei, de stoelen zitten wat 'raar', al ben ik nu al lange tijd de meer kuipstoeltjes gewend, dat elke stoel wel wat raar zit.

Mijn grootste probleem nog steeds, de prijs. Zo'n i3 is imho relatief klein, en dan toch al 40k voor zo'n auto. En dan ook nog de vraag wat de restwaarde van zo'n auto zal zijn tov diesel of benzine auto's.

Nu zou ik toch al geen nieuwe auto kopen, zal het voor mij nog een hele lange tijd duren voordat ik ook EV zou aan rijden :P

Door Tweakers user Appie Heijn, maandag 5 september 2016 17:46

FlyEragon schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:37:
[...]

Als je ziet wat een groot formaat koelkast verbruikt, dan is een klein koelboxje eigenlijk een minimale belasting op de accu. Met een beetje slimme sw zou dat wel een reŽle optie zijn. Alleen als het bijvoorbeeld aan de lader hangt, alsvast koelbox koelen. En onderweg alleen op temperatuur houden.
Ik bedoel eigenlijk meer zo'n dashboardkastje met een blaasopening welke alleen koelt als de airco aan staat of als de buitenlucht enigzins koel is. 1 kleine opening, meer is mijn wens niet :P

Door Tweakers user Appie Heijn, maandag 5 september 2016 17:56

SinergyX schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:03:
28,23kWh geladen in 38 minuten
Dat is toch erg netjes :)

Ik heb zelf een dagje de leaf gereden (nouja, paar uurtjes, aangezien ik redelijk snel actieradius flink naar beneden haalde), het blijft ergens wel bizar om te rijden. Continue koppel, geen geluid, ergens best wel beetje spooky. En zoals je ook zei, de stoelen zitten wat 'raar', al ben ik nu al lange tijd de meer kuipstoeltjes gewend, dat elke stoel wel wat raar zit.

Mijn grootste probleem nog steeds, de prijs. Zo'n i3 is imho relatief klein, en dan toch al 40k voor zo'n auto. En dan ook nog de vraag wat de restwaarde van zo'n auto zal zijn tov diesel of benzine auto's.

Nu zou ik toch al geen nieuwe auto kopen, zal het voor mij nog een hele lange tijd duren voordat ik ook EV zou aan rijden :P
Eens dat ie niet goedkoop is maar heel veel keuze in deze categorie is er nog niet helaas. De leaf en zoe zitten wat in de vw polo league qua grootte en comfort. De i3 en E-Golf dtaan daar net iets boven naar mijn mening. Dat zie je dan ook terug in de prijs. Op eenzame hoogte qua bereik en prijs staat tesla.
EV is helaas nog geen massa rn daardoor weinig keuze mogelijkheden en daardoor weinig concurentie.

Door Tweakers user onok, maandag 5 september 2016 19:31

Leuk artikel! De i3 staat nog bij FullElectric op het verlanglijstje :)

Door Tweakers user MenN, maandag 5 september 2016 19:56

De i3 is nu nog een leuk karretje. Een van de weinige kleinere EV's en niet rond de 100k zoals een tesla. Maar ik ben heel benieuwd wanneer de Tesla Model 3, en de Chevy Bolt EV volgend jaar uitkomen. Beide auto's in ongeveer de zelfde prijsklasse(30k US) maar beide met dik 300km range.

Die actieradius zal dan ook voor de drukke Nederlandse zakenman echt meer dan genoeg zijn op een dag. Ik voorzie tal van leasebakken in de komende 5 jaar EV's in de Model 3/Bolt klasse komen.
En 3/4 jaar later komt dan eindelijk langzaam maar zeker de tweedehands markt voor deze auto's op gang. :P

Door Tweakers user Appie Heijn, maandag 5 september 2016 20:03

MenN schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:56:
De i3 is nu nog een leuk karretje. Een van de weinige kleinere EV's en niet rond de 100k zoals een tesla. Maar ik ben heel benieuwd wanneer de Tesla Model 3, en de Chevy Bolt EV volgend jaar uitkomen. Beide auto's in ongeveer de zelfde prijsklasse(30k US) maar beide met dik 300km range.

Die actieradius zal dan ook voor de drukke Nederlandse zakenman echt meer dan genoeg zijn op een dag. Ik voorzie tal van leasebakken in de komende 5 jaar EV's in de Model 3/Bolt klasse komen.
En 3/4 jaar later komt dan eindelijk langzaam maar zeker de tweedehands markt voor deze auto's op gang. :P
Hoeveel Ah of kWh hebben de bolt en de tesla model 3?
De bmw i3 94Ah doet op papier ook 300km maar wat op zich wel te prijzen valt is er geen enkele verkoper die daar naar refereerd, ze hebben het allemaal over ruim 200km

Door Tweakers user xmen, dinsdag 6 september 2016 00:39

Ik heb ongveer 9 maanden geleden ook eens iets soortgelijks geprobeerd met een nissan Leaf.

Dit is me indertijd een heel stuk minder goed bevallen.

Hou er rekening mee dat in de wintermaanden de batterijen het een heel stuk minder goed doen. Reken hierbij nog de nood (in de winter) aan verwarming en lichten ('s morgens is het nog donker), dan maakt dit het gehele plaatje niet zo rooskleurig.

Ook nog te bedenken dat je dan met een nieuwe wagen met nieuwe batterijen rijdt waardoor het jaar na jaar weer iets minder wordt. (Nissan vervangt de gehuurde batterijen bijv maar als ze aan 70% van hun begincapaciteit zitten)

De oplaadpunten en de info hieromtrent in Belgie was echt een ramp. Oplaadpunten die aangegeven zijn als gratis, maar het dan toch niet blijken. Tankstations die op de kaart staan, maar helemaal geen oplaadpunt hebben, ...

Daarmede heb ik besloten deze electrische wagens toch nog maar enkele jaren te laten doorontwikkelen.

Door Tweakers user Appie Heijn, dinsdag 6 september 2016 01:22

xmen schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 00:39:

Daarmede heb ik besloten deze electrische wagens toch nog maar enkele jaren te laten doorontwikkelen.
Wat jij schrijft was zo'n beetje mijn verwachting. Uiteraard hebben we nu geen winterse omstandigheden maar ik heb wel continue de airco aangehad. Mocht het i3 feestje voor mij doorgaan dan krijg ik de variant met warmtepomp wat aanmerkelijk scheelt in de winter.

Batterij degradatie, de tijd zal het leren...

Qua oplaadpunten, zowel de navi als the new motion app op iphone bieden zeer accurate gegevens. Helaas lieten de 2 laadpalen in de steden het afweten maar de snelladers deden het des te beter.

Door Tweakers user Pat911, dinsdag 6 september 2016 15:04

RoofTurkey schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:16:EVs zijn juist meer geschikt om iets te trekken door het direct beschikbare koppel. Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar er zijn genoeg video's te vinden op YouTube (bijvoorbeeld van een Model X met Alfa 4C achterop die een drag race doen tegen een Alfa 4C) die laten zien dat de aandrijving echt niet de limiterende factor daarin is. Misschien dat de constructie van een i3 het niet toelaat, maar dat durf ik zo niet te zeggen.
De meeste EV's zijn niet goedgekeurd voor 1500 kg of meer. De Model X inderdaad wel. Ik heb getwijfeld over de hybride Outlander, die mag dat namelijk net trekken. Toch maar niet gedaan. Een kennis van mij wel en die wil de volgende keer weer gewoon een diesel. Ondervond toch wat problemen met het trekken van de caravan, zeker bergop.

Door Tweakers user RoofTurkey, dinsdag 6 september 2016 15:21

Pat911 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:04:
[...]

De meeste EV's zijn niet goedgekeurd voor 1500 kg of meer. De Model X inderdaad wel. Ik heb getwijfeld over de hybride Outlander, die mag dat namelijk net trekken. Toch maar niet gedaan. Een kennis van mij wel en die wil de volgende keer weer gewoon een diesel. Ondervond toch wat problemen met het trekken van de caravan, zeker bergop.
Het grootste probleem zal hem, zeker bij PHEVs, zitten in het hoge gewicht van de auto zelf. Dan blijft er weinig speelruimte over voor een (zware) aanhangwagen. Maar ik denk dat in de toekomst elke redelijk grote (C-segment of hoger) EV wel in staat zal zijn om een caravan met gemak te trekken. Je hebt namelijk ook talloze voordelen naast het direct beschikbare koppel, zoals het ontbreken van schakelmomenten en het lagere zwaartepunt (=meer stabiliteit, mits juist afgesteld).

Door Tweakers user Coritchando, woensdag 7 september 2016 10:33

Behalve dat ik deze auto echt spuuglelijk vind (wat smaak is, dus do not blame me ;)) is het feit dat je van oplaadpunt naar oplaadpunt moet rijden toch echt verschrikkelijk? Moet je voorstellen dat je naar Zuid Spanje moet, sta je elke 2 uur voor weet ik hoelang bij een oplaadpunt langs de snelweg. En als het ineens warm en file rijden is, dan moet je maar zien dat je het haalt.

Dat hele elektrisch rijden klinkt leuk en is voor woon-werk verkeer tot een paar KM enkele reis prima geschikt. Maar voor andere toepassing moet er eerst een andere energiebron komen die of grotere afstanden (1000 km) of sneller 'tanken' (5 min) heeft.

Door Tweakers user govie, woensdag 7 september 2016 13:19

Mooi autotje wel. 300km is ook genoeg voor 99.99999991% van de bevolking, Vertegenwoordigers of directeuren, de echte kilometervreters, zitten vaak toch in een grotere bak die beter past bij het image dat het bedrijf wil uitstralen.

Ik vraag me af wat ze ervoor vragen, kon het niet vinden in de brochure omdat ik die blijkbaar niet geopend krijg.

[Reactie gewijzigd op woensdag 7 september 2016 13:28]


Door Tweakers user Appie Heijn, woensdag 7 september 2016 13:30

Coritchando schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:33:
Behalve dat ik deze auto echt spuuglelijk vind (wat smaak is, dus do not blame me ;)) is het feit dat je van oplaadpunt naar oplaadpunt moet rijden toch echt verschrikkelijk? Moet je voorstellen dat je naar Zuid Spanje moet, sta je elke 2 uur voor weet ik hoelang bij een oplaadpunt langs de snelweg. En als het ineens warm en file rijden is, dan moet je maar zien dat je het haalt.

Dat hele elektrisch rijden klinkt leuk en is voor woon-werk verkeer tot een paar KM enkele reis prima geschikt. Maar voor andere toepassing moet er eerst een andere energiebron komen die of grotere afstanden (1000 km) of sneller 'tanken' (5 min) heeft.
Hoewel een EV uiteraard beperkingen kent, is jouw opvatting wel kort door de bocht. Stel ik rij 400km per dag, in NL zijn er vast wel een redelijk aantal mensen die hieraan voldoen. Ik tank mijn Golf diesel vaak aan het begin van de dag. Ik scoor dan meteen even een bak koffie. In totaal kost MIJ dit circa 10 minuten.

Stel ik pak nu de i3 voor dezelfde rit, ik doe 1x onderweg snelladen wat 30 minuten kost. Ik kan in totaal 400km rijden met 1x laden onderweg. Welgeteld ben je 20 minuten langer onderweg. Dat is voor mij geen issue, echter of dat voor jou wel een issue is is aan jou.

En ja lange vakantieritten en EV zijn geen ideale combi. Daarvoor kun je ook een leuke auto gaan huren. De bijtelling van de i3 is 60 euro per maand. De golf kost mij 340 euro per maand. Dat scheelt 280 EURO PER MAAND. Qua comfort zijn ze nagenoeg gelijk. Qua beleving is de i3 veel leuker. Qua functionaliteit is de i3 natuurlijk zwakker. Je kan met 4 volwassen prima een 400 km op een dag maken hoor. Redelijke kofferruimte ook nog.

Voor de overige kosten en milieuoverwegingen verwijs ik graag naar mijn eerste post

Door Tweakers user govie, woensdag 7 september 2016 14:25

Appie Heijn schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:30:
[...]

Hoewel een EV uiteraard beperkingen kent, is jouw opvatting wel kort door de bocht. Stel ik rij 400km per dag, in NL zijn er vast wel een redelijk aantal mensen die hieraan voldoen. Ik tank mijn Golf diesel vaak aan het begin van de dag. Ik scoor dan meteen even een bak koffie. In totaal kost MIJ dit circa 10 minuten.
Als je zoveel rijdt, dan is deze i3 eigenlijk net iets te klein. Ik vind hem leuk en mooi. 300km is zeerzeker voldoende voor de meeste mensen. Ik denk wel dat, aangezien het bmw is, de prijs vrij fors zal zijn i.r.t. andere kleine EV's.

Door Tweakers user Appie Heijn, woensdag 7 september 2016 17:25

govie schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:25:
[...]


Als je zoveel rijdt, dan is deze i3 eigenlijk net iets te klein. Ik vind hem leuk en mooi. 300km is zeerzeker voldoende voor de meeste mensen. Ik denk wel dat, aangezien het bmw is, de prijs vrij fors zal zijn i.r.t. andere kleine EV's.
:) Ik zie de relatie tussen de grootte van van een auto en 400km per dag rijden niet helemaal. Het gaat uiteindelijk toch om goede stoelen, goed weggedrag en voor EV actieradius. Die zijn naar mijn mening ruim voldoende voor die 400km, een audi A1 rijdt ook niet minder dan mijn Golf VII variant maar is toch een behoorlijk stuk kleiner.\

De prijs is vanaf 38k en loopt afhankelijk van de opties tot 55k, de 38k versie is echter niet echt kaal te noemen. De Voltage Edition waar ik voor probeer te gaan kost circa 46k. Zeker niet goedkoop te noemen maar je hebt een erg complete EV welke minstens zo goed rijdt als de Golf VII en de km kosten puur kijkende naar brandstof verschillen behoorlijk zoals je hierboven kan lezen.

Door Tweakers user Coritchando, woensdag 7 september 2016 18:53

Appie Heijn schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:30:
[...]

Hoewel een EV uiteraard beperkingen kent, is jouw opvatting wel kort door de bocht. Stel ik rij 400km per dag, in NL zijn er vast wel een redelijk aantal mensen die hieraan voldoen. Ik tank mijn Golf diesel vaak aan het begin van de dag. Ik scoor dan meteen even een bak koffie. In totaal kost MIJ dit circa 10 minuten.

Stel ik pak nu de i3 voor dezelfde rit, ik doe 1x onderweg snelladen wat 30 minuten kost. Ik kan in totaal 400km rijden met 1x laden onderweg. Welgeteld ben je 20 minuten langer onderweg. Dat is voor mij geen issue, echter of dat voor jou wel een issue is is aan jou.

En ja lange vakantieritten en EV zijn geen ideale combi. Daarvoor kun je ook een leuke auto gaan huren. De bijtelling van de i3 is 60 euro per maand. De golf kost mij 340 euro per maand. Dat scheelt 280 EURO PER MAAND. Qua comfort zijn ze nagenoeg gelijk. Qua beleving is de i3 veel leuker. Qua functionaliteit is de i3 natuurlijk zwakker. Je kan met 4 volwassen prima een 400 km op een dag maken hoor. Redelijke kofferruimte ook nog.

Voor de overige kosten en milieuoverwegingen verwijs ik graag naar mijn eerste post
Als je een auto moet gaan huren voor de vakantie, schiet je dan niet je doel voorbij?
Ik begrijp de financiŽle voordelen, de reden voor directeuren om een Tesla te nemen, maar die nam ik bewust niet mee.

400 km is wel een behoorlijk eindje, maar in vergelijking met een diesel drie keer niks. Een beetje diesel doet al snel 1000 km of meer, en is in 5 minuten vol. Die koffie is leuk, maar ga jij ook in de stromende regen je auto onder een Fastned zetten en door de regen naar een (dure) benzinepompkoffie lopen?

En wat doe je als je leeg thuiskomt, moet laden en je moet ineens weg (even ervan uitgaande dat je geen prive auto meer hebt). Dan heb je dus een probleem.

Ik ben inderdaad redelijk kort door de bocht, maar ik zie echt wel voordelen aan het hele elektrisch rijden. Zeker in combinatie met korte afstanden en zonnepanelen. De nadelen zijn voor mij echter op dit moment veel groter, zoals genoemd de laadtijd en range. Maar ook dat er geen aanhanger achter kan en accu's verschrikkelijk slecht zijn voor het milieu. Dat wordt behoorlijk onderschat.

Wel is de ontwikkeling op deze manier belangrijk, in mijn ogen worden er 2 zaken ontwikkeld op dit moment. Te weten de energiebron en de aandrijving. De aandrijving is goed onderweg, op het aanhangertje na, de bron is nog slechts een begin. Als we waterstof of atoomenergie zouden kunnen gebruiken, of hele lichte en sterke accu's die snel op te laden zijn dan hebben we al een heel andere situatie.

En dan praten we nog maar even niet over het feit dat laadplekken voor de deur ware kinderwagen/bejaarden killers zijn. De meeste mensen wonen in een rijtjeshuis of flat, en daar kunnen we simpelweg niet genoeg palen neerzetten. Dus ben je gedwongen om langs de weg of op het werk te laden.

[Reactie gewijzigd op woensdag 7 september 2016 18:55]


Door Tweakers user Appie Heijn, woensdag 7 september 2016 21:38

Waarom zou dat het doel voor bij schieten, ik ga 1x per jaar 3 weken op vakantie, dat ik daar een andere auto voor gebruik dan een EV lijkt mij geen probleem.
Optie 1 is de golf die ik nu rij, ik betaal 340 euro aan bijtelling per maand
Optie 2 is de i3 waarvoor ik 65 euro zou moeten betalen
Ik bespaar dus 275 euro per maand, 3300 euro per jaar. Als ik dan voor 1400 euro een leuke 2 of 3-serie huur en daarmee mijn eigen (lease) auto niet zwaar meer belast dan zie ik geen probleem. Ik koop ook geen BMW X5 omdat ik 1-2x per jaar met de paardentrailer op stap ga ;)

De actieradius is idd niet te vergelijken, nog niet, dat duurt nog even. Mijn Golf doet 600-700km per tank dan brand het lampje alweer. Die koffie is geen verplichting heh, een lekker (ongekoeld ;) ) sapje uit het dashboard kastje mag ook.

Leeg aankomen hoeft in principe niet ik heb 2 snelladers vlakbij, dus 5-10 minuten laden zorgt ervoor dat ik zo weer weg kan, in 3-4 uur thuisladen met laadpaal zit ie ook vol.

Dat accu's schadelijk zijn ben ik helemaal met je eens, echter dat is niet eenvoudig te veranderen. Wat overigens wel opvallend is http://www.groen7.nl/seco...il-ev-accus-hergebruiken/

Zeker, helemaal mee eens betreffende laadpaal perikelen, hier in het Noorden geen last van maar in de grote steden en grote woonwijken zou het niet best zijn dat er ineens heel veel ev's zouden komen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 7 september 2016 21:39]


Door Tweakers user Pat911, vrijdag 9 september 2016 13:32

Appie Heijn schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:38:
Optie 1 is de golf die ik nu rij, ik betaal 340 euro aan bijtelling per maand
Optie 2 is de i3 waarvoor ik 65 euro zou moeten betalen
Ik bespaar dus 275 euro per maand, 3300 euro per jaar. Als ik dan voor 1400 euro een leuke 2 of 3-serie huur en daarmee mijn eigen (lease) auto niet zwaar meer belast dan zie ik geen probleem. Ik koop ook geen BMW X5 omdat ik 1-2x per jaar met de paardentrailer op stap ga ;)
Klopt helemaal, als je een lease-auto hebt :)

Ik heb een eigen auto, en de aanschafprijs van een i3 (met leuke opties) is bijna net zo hoog als een V70 (met meer laadvermogen, trekkracht en actieradius). Wegenbelasting is natuurlijk niets, dus ik bespaar dan alsnog zo'n 130 euro per maand = 1440 euro. En daar kan ik dan een vakantieauto van huren.

Door Tweakers user Appie Heijn, vrijdag 9 september 2016 14:31

Ik heb lease en privť.
Per 2017 zou ik de lease-auto niet meer privť gaan rijden omdat bij nader inzien de auto die ik rij qua bijtelling te duur is, omdat ik zoveel zakelijk rijdt kan ik/we er privť bijna niet mee rijden. Dus een 5-serie erbij voor de caravan en omdat het zo lekker makkelijk is. Die 5-serie heeft idd laadvermogen/trekkracht en actieradius. Wat ik overigens niet onwaarschijnlijk acht is dat we een zoe of leaf wegenbelastingvrij erbij gaan doen en dan idd een vakantieauto huren. De tijd zal het leren.

Door Tweakers user Rub147, vrijdag 28 oktober 2016 10:12

Appie Heijn schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:38:
[...]

Waarom zou dat het doel voor bij schieten, ik ga 1x per jaar 3 weken op vakantie, dat ik daar een andere auto voor gebruik dan een EV lijkt mij geen probleem.
Optie 1 is de golf die ik nu rij, ik betaal 340 euro aan bijtelling per maand
Optie 2 is de i3 waarvoor ik 65 euro zou moeten betalen
Ik bespaar dus 275 euro per maand, 3300 euro per jaar. Als ik dan voor 1400 euro een leuke 2 of 3-serie huur en daarmee mijn eigen (lease) auto niet zwaar meer belast dan zie ik geen probleem. Ik koop ook geen BMW X5 omdat ik 1-2x per jaar met de paardentrailer op stap ga ;)

De actieradius is idd niet te vergelijken, nog niet, dat duurt nog even. Mijn Golf doet 600-700km per tank dan brand het lampje alweer. Die koffie is geen verplichting heh, een lekker (ongekoeld ;) ) sapje uit het dashboard kastje mag ook.

Leeg aankomen hoeft in principe niet ik heb 2 snelladers vlakbij, dus 5-10 minuten laden zorgt ervoor dat ik zo weer weg kan, in 3-4 uur thuisladen met laadpaal zit ie ook vol.

Dat accu's schadelijk zijn ben ik helemaal met je eens, echter dat is niet eenvoudig te veranderen. Wat overigens wel opvallend is http://www.groen7.nl/seco...il-ev-accus-hergebruiken/

Zeker, helemaal mee eens betreffende laadpaal perikelen, hier in het Noorden geen last van maar in de grote steden en grote woonwijken zou het niet best zijn dat er ineens heel veel ev's zouden komen.
Nog wat leesvoer, eerste locatie staat er inmiddels: http://www.bosch-presse.d...used-batteries-64192.html

Door Tweakers user Appie Heijn, vrijdag 28 oktober 2016 10:29

Cool! Je kan zeggen wat je wil maar hier maak je wel een verschil als fabrikant zijnde. Die accu's zijn nou 1x smerig. Effectieve levensduur in een EV is een aantal jaar. Daarna wil of moet de gebruiker toch een andere om actieradius groot genoeg te houden. Aangezien een EV op den den duur (grote) uitdagingen voor ons stroomnet opleverd kun je mooi het ene probleem met het andere oplossen.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 29 oktober 2016 19:36]


Door Tweakers user Bartjeee, zaterdag 29 oktober 2016 17:00

Ik denk dat je de huurauto voor vakanties nog van de bijtelling af kan trekken ook (privť gemaakte kosten, net als privť betaalde tol en parkeerkosten). Het is een grens geval, maar ik weet dat het gebeurt.

Reageren is niet meer mogelijk